Kontaktinformation

Mail: [email protected]
Telefon: 073-816 47 91

Panik

För några timmar sedan när jag låg i sängen och tog min obligatoriska tupplur som jag måste ta varje dag för att orka med den samhällsvetenskapliga linjen, ringer Elin. I ett ryck flyger jag upp ur sängen och precis när jag ska svarar hör jag "klick" i andra sidan luren. Typiskt tänker jag, vänder mig om och försöker somna om. I samma sekund som jag vänt ryggen till både telefonen och datorn, som står på skrivbordet vid sängen, slår tanken mig att det kanske var något viktigt. Två sekunder senare ringer hon igen och den här gången hinner jag svara. Just när jag säger hej med min smått förvirrade och halvkrassliga röst hör jag Elin panikslaget säga att tävlingsbidragen till Bästa UF ska vara inne den sista januari, d.v.s. på måndag! Jaha, tänker jag, det var min tupplur idag... Tjugo minuter senare sitter jag i en kall bil på väg mot Bollnäs och en panikslagen VD.

Med varsin laptop i i knät, musik på högsta nivå och en postivit inställning till att det här kommer vi att hinna, sitter nu både jag och Elin i hennes soffa och skriver så att tangenterna ryker. Vi skriver bl.a. om vårt sätt att markandsföra företaget, den gånga tiden som företagare, hur vi ser på framtiden, vad vi tycker att vi lärt oss och hur vi har utvecklats, både som enskild individ och som grupp. En del av bidraget har vi redan delat upp inom gruppen (vem som ska skriva vad) så just nu sitter troligen även Cecilia och Carolina och skriver på sin del.

Trots det lilla missödet med noll koll på att tävlingsbidraget skulle vara inne om fyra dagar så känns det helt ok. Vi har minst sagt tagit tag i "problemet" och gör just nu vårt allra bästa för att skriva ett bra tävlingsbidrag som ska få juryn att tycka att vi är värda att få ge dem en presentation av vårt företag och om det går vägen så kommer vi även att få en intrevju lite längre fram i tävlingen.

Nej, nu ska jag återgå till skrivandet av tävlingsbidraget till Bästa UF.


Ha koll på när inlämningar, tävlingsbidrag o.s.v. ska vara inlämnade. Missa aldrig en deadline!


/Emma


Intervjun avklarad!

Hemkommen från intervjun på statshuset. Det gick bra, tror vi, svårt att veta men de sa att de var imponerad. Vet inte om de menade av oss eller av vår vinst. Det gick snabbare är för de andra, undrar om det är bra eller dåligt, men de hade mycket information från rapporten och från den tidigare presentationen, så det känns som de har bra koll på oss. 
Till skillnad från många av de andra UF-företagen så har vi redan kommit igång med försäljningen och har därmed siffror att redovisa för dem, och det är bra siffror minsann! 
Vi var så himla nervösa när vi satt där med två andra gäng UF:are. Men så fort vi klev in i rummet och såg deras välkommnade blickar kändes det mycket bättre, så vi satte oss där och försökte prestera så bra som möjligt. Även om vi inte vinner allt så är vi nöjd över vad vi gjort och vi har fått mycket erfarenhet och har visat både för oss själva och för andra vad vi går för. Vi är stolt över oss själva över att vi kommit såhär långt. 

Nu måste börja tänka på att baka. Den som är med i smeten, får smeten tåla ;)

Tro på er själva och er idé för att hålla motivationen uppe.

/Elin & Emma    


Nervositeten ökar

Imorgon, tisdag, är det dags för en andra intervju med juryn i tävlingen "Bästa UF". Nervositeten ökar och vi blir mer och mer otåliga för varje minut som går. Vi har nu förberett oss inför intervjun genom att läsa igenom den rapport vi skickade till juryn förra veckan. Vi känner oss ganska säker på att det kommer gå bra men man kan aldrig vara riktigt säker. Förhoppningsvis behåller vi lugnet och tar hem vinsten.

Vi har en eventuell beställning på ett flertal påsar som ska delas ut på ett läger för utvecklingsstörda barn och deras föräldrar. Vi har också fått in ett tjugotal beställningar från Kilbergsskolan här i Bollnäs. Det bevisar vår slutsats att lärare är de största gottegrisarna!

De kommande veckorna är fullspäckade med bl.a. bakning inför Alla hjärtans dag, mässor och beställningar.

Nu är det bara att kavla upp ärmarna, på med skyddshandskar och mössa och sedan kasta sig in i smeten. Nu kör vi!

Håll alla era tummar och tår för oss imorgon!

Sköt reklamationerna snyggt för att behålla era nöjda kunder.


/ Emma & Elin


Provsmakning

Här är VD Elin efter en rullning i början av projektet då vi provade vårt recept. Det blev tydligen gott ;)

Ibland så måste man ta sig i kragen för att låta bli att slicka sig om fingrarna. Här har i precis rullat en sats choklad när vi höll på att prova oss fram med receptet ! Det blev nog gott ;)


Skriftlig rapport försenad

Men vad roligt att vi har koll. Jag, Elin, var hemma från skolan idag och tänkte ta det lite lugnt. Men då ringer Emma och väcker mig och säger att vi skulle ha lämnat in en skriftlig rapport till juryn IGÅR! Tydligen så hade ingen i klassen, eller våra lärare, någon koll på detta. Det var Emma som hade upptäckt det när hon läste på tävlingspappret på anslagstavlan.

Iaf så bjöd jag hem Emma och Cilla till mig så att vi kunde arbeta tillsammans med två datorer. Jag satt i mammas säng i pyjamasen med laptopen i knät och Emma vid mammas dator och skrev. Det gick ganska fort när vi kunde sammarbeta, men det var inte detta jag hade tänkt mig göra på min sjuk-dag.

Och när dagen gick så kom det bara upp mer och mer jobb jag måste göra. Jag kikade in på ungforetagsamhet.se och insåg att många tävlingar var det försent att anmäla sig till. Och att vi bara har en vecka eller så att skriva bidraget till Bästa UF tävlingen på den regionala mässan!

Och dessutom har vi en himla massa rester kvar att skriva i loggboken. Man ska nämligen skriva en gång i veckan, jag skrev senast 10:e december! Toppen! Och på det så ska vi lämna in ett utkast till Anders nästa fredag, som är ungefär som en uppsats om vårt UF företag som de senare ska sätta betyg på. Så den här hemmadagen blev väldigt jobbig tillslut. Som tur var tog jag och Emma en pizza-lunch så nu fick jag lite mer energi !

Om ni funderar på att välja Sam-ekonomi, lär er stresstålighet och planering, det kommer ni behöva!
Jag och Emma satt och filosoferade över allt som vi behöver göra och när, och det blev en rätt fullpackad kalender. Nästa söndag ska vi prova den nya smaken inför alla hjärtans dag :D Det ska blir riktigt roligt, men nu måste vi sammansätta ett bra recept, för det är inte riktigt lika som de andra tryfflarna.

Ni som väntar på att få höra när vi kommer finnas på NK igen så jag kan berätta att vårt mål är att ha choklad på NK till helgen innan Alla Hjärtans Dag, alltså runt 5:e februari! Då är det bara att gå dit och handla. :)

Nu måste jag återgå till min stanna-hemma-sjuk-men-jobba-ihjäl-mig-dag! Det är jobbigt, men så himla roligt!

Se till att planera allt ordentligt så att inga frågetecken omkring datum uppstår!

/Elin


Nästa delmål

Vi satt och funderade över vad vi nu ska ha för mål angående vinsten. Vi tänkte att vi kan völ lika gärna satsa stort och sätta ett mål att fördubbla vinsten vi har fått nu. Med tanke på att tryfflar främst är en julgodis så kan vi inte räkna med att tjäna 10.000 varje månad, men med tanke på visad efterfrågan verkar det inte vara helt omöjligt för oss att nå det målet. , vi har ju redan bokat in några säljtillfällen som exempelvis mässan på Höghammarhallen den 18 februari.

Om det är någon som vet att det finns intresse för vår choklad på till exempel er arbetsplats så är det bara att säga till så skickar vi information och beställningslista till er! :) 

Vi har en hel del att fundera över och planera veckan som kommer. Vi har en viktig intervju framför oss som vi vill prestera mycket bra på så att vi går vidare i tävlingen, hoppas alla håller tummarna för oss! 
Vi ska även lämna in ett utkast på vårt UF, där vi analyserar hur det har gått hittills, och varför vi tror att det har blivit på det viset. Ungefär som en uppsats. Det är det vi kommer få betyg på i PA (Projektarbetet) senare. 

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över det intresse folk har visat för vårt företag och för våran blogg, hoppas det håller i sig! :) 

Kom ihåg att skriva i loggboken så att ni inte kommer efter flera veckor och inte har en aning om vad ni har gjort!

/Elin
 

Ett lyckat säljtillfälle

Idag var det alltså öppet hus på Torsbergsgymnasiet och självklart tog vi tillfället i akt att sälja våra mycket uppskattade tryfflar. Precis som väntat såldes inte många påsar till ungdomarna, men självklart var flera av våra godissugna lärare snabbt framme vid vårt bord och köpte de allra flesta påsarna. När det var cirka 15 min kvar av dagen hade vi sålt slut på alla påsarna och kunde med glada miner packa ihop våra saker och börja förbereda oss inför nästa säljtillfälle.

Dagens försäljning resulterade i 18 sålda påsar och två beställningar. Mycket lyckat för att vara en vanlig "skoldag". Ibland är det visst enklare än vad man tror att tjäna pengar. Bara man har den rätta idén och genomför den på ett proffesionellt sätt så kommer man långt. Men att vara engagerad och göra något som man tycker är kul, skadar inte det heller.

Innan jag avslutar vill jag bara meddela att vi idag blev erbjudna att stå på Höghammarhallen den 18 februari och sälja våra tryfflar. Så om ni är intresserad av att köpa lite tryfflar, tveka inte att infinna er på Höghammar om några veckor.


Var engagerade och var inte rädda för att misslyckas, för efter regn kommer solsken! 
 
/ Emma

Öppet Hus

Imorgon är det dags på öppet hus på Torsbergsgymnasiet, ännu ett säljtillfälle som vi tjejer tar vara på. Vi har bestämt oss för att bara göra de två smakerna som har varit populäraste nämligen Baileys och Daim:)
Det blev inte så många påsar för det är inte så många timmar och vi vet att inga ungar kommer att köpa något så vi fokuserar in oss på föräldrar och vår favorit kundgrupp: lärarna!

Vi kommer faktiskt också stå och sälja på skolan här framöver. Antar att det kommer gå bäst att sälja enskilda tryfflar då, med tanke på att studenter är fattiga och snåla, men vi kanske även ställer upp några påsar för försäljning. Vi har ju redan fått bra respons för vår choklad från några elever. Jätteroligt att få höra att ni gillar vår choklad.

En liten uppmaning: Om ni fick välja en smak som passar för alla hjärtans dag alldeles själv, vad skulle ni hitta på då?
Hallon och vit choklad kanske?

Planering är A och O

/ Elin

Första månaden avklarad

Vi har ju haft några månader på oss att planerat och så, men vi satte igång med försäljningen i December, och det var en tuff start måste jag säga. Med en lååång beställningslista inför julen så var det bara att sätta igång att rulla. Vi hade även möte med tidningen Ljusnan, som resulterade i ett repotage om oss + att vi hade turen att få vara med på ledarsidan i både Ljusnan och Ljusdalsposten, en mycket bra grej för vår marknasföring.

Vi var in på banken i onsdags för att sätta in pengarna vi hittills tjänat (med avdrag för växel och ingrediensinköpspengar) och vi har faktiskt redan tjänat ihop MER än vad vi hade satt som mål för hela året! Vi funderar över vad vårt nästa delmål ska vara.

Vi har ganska mycket planering framför oss. Vi har ju gått vidare i tävlingen "Bästa UF" och nästa steg är en intervju med juryn på Bollnäs stadshus. Vi vill verkligen lägga våra största ansträngningar på det just nu eftersom vi inte var helt nöjd med vår första presentation. Men vi har också en hel del tankar kring vår "Alla hjärtans dag" special. Vi vill ha en speciell smak, men vet inte riktigt vad vi ska hitta på, trots en hel del idéer så måste dessa testas.

Börja bokföra allt från början!

/Elin

Royal Sweets UF blogg

Vi tänkte att det var en bra idé att ha en blogg där vi skriver om vad vi gör i vårt UF och om problem som uppstår, dels för framtida UF-företagares skull men även för vår egen skull så att vi kan gå tillbaka och se hur det kan gått och hur vi löste tidigare problem!

Enjoy :)


Tips kommer att utmärkas på detta vis!

/Elin